2012. október 31., szerda

A nevem Bond. Baltaarcú Bond.

Elöljáróban annyit, hogy nagyjából 20 éve rendszeresen nézek mindenféle filmet. 15 éve kölcsönzőbe járok (csak a James Dean, értelemszerűen), voltak filmnézős tébolyult féléveim...A Transformers sorozattól Kim Ki-dukon át Dolph Lundgrenig mindenféle. Horrort nem nézek, mert érthetetlennek tartom, hogy valaki számára szórakozást jelentsen, hogy félni fog, vagy szorongani, vagy mondjuk öncélú emberi kínzásokat nézzek, na mindegy. Művészfilmeket módjával, filmklubos azért nem voltam, de olykor szívesen. A James Bond sorozat minden tagját például nyilván megnéztem, mert mégiscsak. Egyszóval van véleményem a filmekről, és most jöttem ki a Skyfallról. 

Szerintem egyszerűen szar. Úgy értem, nézzük meg mindenféle oldalról, meg görbe tükrön át, dehát szar a drágám. Pedig Mendes az Amerikai szépséggel tudott a szó klasszikus értelmében jó filmet csinálni. Ez meg egy hatásvadász beszari koncepció, amit a Bond filmmel csinált. Én értem, hogy a '80-as években könnyebb volt definiálni az elegáns ügynök karakterét Rambo és a Terminator ellen, mint jelenleg a Mission Impossible és a Bourne sorozatok ellenében. Amik ráadásul durva blockbusterek, stílust teremtettek a kíméletlenül precíz bunyókkal, magasabb szintre emelték a kütyüket, a fifikás ügynöki karaktert, a kocsikat, a zuhanós-felrobbanós-repülőtartálykocsis látványt, egyszóval baj van, látom, oké. Feléledt John McClane, aki öreg, de nem lehet összetéveszteni, itt van Jason Statham, itt van mindenki. Mi meg választottunk az eddig tök tisztán azonosítható elegáns, finom mosolyú, intelligens, de kemény Bond helyére egy baltaarcú borostás csávót, aki nem verekszik olyan látványosan, mint Statham, a vágóképeken az ütések-rúgások közel nem olyan kemények, fesztek és izgalmasak, mint Matt Damonnál (de most komolyan...http://www.youtube.com/watch?v=BUa5oHgYV2k), egyszóval Bond jelenlegi karaktere egy tucatügynök lett abból a téveszthetetlen alakból, akit nyilván Connery és Moore keltett életre. Hozzáteszem, egy 50 éves legendával óvatosabban kell bánni, vagy sokkal bátrabban. Ez a két színész tette Bondot legendává, és azzá, ami. A finom pohármozdulattal, ahogy kiszáll egy kocsiból, és ahogy meg tud fordulni, és ránézni a nőre. Daniel Craig-ről azt látod, amikor a nőre néz, hogy nagyobb valószínűséggel van szájszaga, mint nincs.

A storyboard meg gyenge. Bond folyamatosan megmenti a világot súlyos katasztrófáktól, itt pedig el kell kapnia egy kiugrott ügynököt, aki korábbi ügynöktársait gyilkolja sorban? Ez a konfliktus? Mármint elnézést kérek, ennél a Zimmer Feri sztorija sem szarabb. Táncoló zöld kolbászokkal, megvan? Legalább egy várost megbénítana az ügynök, vagy valami komolyabb szopatás, vagy dráma lenne. De az a pálya, hogy lenyúl egy diszket, amin a bármilyen terrorista szervezetbe beépült ügynökök névsora van? És a filmben 3 hónappal később elkezdi legyilkolni az ügynököket, akiket addig nem hívtak vissza, pedig a diszk eltűnt? 

Én úgy gondolom, hogy legalábbis ritka gáz a film alapállása is. És ez a történet meg... Ezerszer leforgatott, ezerszer megrágott bénázás. Meg Bond iszik, meg szétesik, meg tele lesz a töke. Baszki, az egész gyerekkorom egyik filmes példaképe az örökké jókedvű, faszacsávó Bond, aki tök jó nőket szúr, kurvajó kocsikat vezet, lövöldözik, full cool arc, most meg iszik, borostás, és depressziós? Úgy értem, nincs gondom a karakterfejlődés gondolatmenetével, de Törpapa sose vegye elő a cerkáját szerintem. 

A gonosz figurának az a 'vicces' oldala, ami az ő határtalan gonoszsága okozta feszültséget oldja, hogy meleg. Simogatja Bond combját. Ha akarom, akár ízléstelen is lehetne ez a szánalmas megoldás, de igazából csak nevetséges. Még annyira sem jó, hogy bántó legyen, komolyan. Javier Bardem pedig kipipálta a Bond-villain sort is a még-eljátszom.xls fájlban, őt imádom, nem bántom, neki lehet... Ha csak az Eleven húsban szerepelt volna, már az is elég volna, de a teljes Almodovár sorozattól a Vicky Cristina Barcelonán át a Nem vénnek való vidékig mindenben zseniális volt a faszi. Itt nem kellett annak lenni, de azért biztonságosan lejátszik mindenkit az ürge, az mondjuk percig nem is volt kétséges. 

Végig kéne gondolni, mit akarnak ezzel a sorozattal. Ezt így megeszi a konkurencia. Ameddig a többi kémes sorozat ellenében csinálnak Bond filmet, és nem a M:I meg a Bourne csinál ellenbond filmet, addig nem lesz jó Bond-movie. És egyébként a spanyol viaszt sem kellene feltalálni hozzá, elég felhívni Chistopher Nolant, hogy mesélje el, hogy kell bátran hozzányúlni egy sorozathoz, ha újat akarsz mutatni. A Batman előzményfilm (bár csak egy alapvetően komolytalan Batmanről van szó) tudja hozni több részen át a többi filmhez való legalábbis tetten érhető csatlakozást, míg Daniel Craig eddig előzmény-Bond volt, ebben a filmben hirtelen kiöregedett, majd a story végén bemutatkozik neki Miss Moneypenny. Most akkor mi van? Bond eddig egész életében Miss Moneypenny-vel dolgozott, most meg kiöregedett, és most akkor megismeri? Vagy én maradtam le valami fontos részletről, vagy itt valaki imádja a logikai bukfenceket. Nem nagyon értem.



Szerintem összességében akkor ishervasztó jubileum ez a film, ha tényleg van sok akció, meg izgalmas üldözés, meg jó bunyó is. Tényleg van. De közben Bond teljesen felesleges és elég nívótlan szenvelgései (a régi árvaház, ahol felnőtt, meg minden, érted, tisztára azt vártam, hogy előveszi a Nicholas Cage féle szenvedő-arcok tanfolyam elsőéves anyagát) közben azért képtelen voltam másra gondolni, mint arra, hogy ennél ez a mítosz jóval többet érdemelne. Én kérek elnézést.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése